După 3 zboruri Ryanair efectuate pe parcursul a 10 zile te întorci acasă un alt om. Ai ajuns viu de la A la B dar… asta e tot ce poți spune despre experiența făcută. Nimic altceva nu e inclus în preț și asta se simte, mai ales când toată viața ți-ai plimbat prestigioasa persoană numai cu Lufthansa, AirBerlin, Austrian Airlines și ai anumite fițe în cap. Iată câteva sfaturi pentru a profita din plin de călătoria cu Ryanair și de a ajunge la destinație cu cât mai puține probleme.

Lisabona din avion

1. De ce să călătorești cu bagaj mic

În aprilie am cumpărat la Ryanair următoarele bilete:  Hamburg  – Lisabona (25 Eur), Lisabona – Porto (10 Eur), Porto – Hamburg (25 Eur). TOTAL: 60 Euro de persoană. Acest cost include:

  • deplasarea fundului personal
  • bagaj mic (55 x 40 x 20 cm / 10 kg)
  • geantă de mână (35 x 20 x 20 cm, fără limită la greutate).

Cine vrea mai mult trebuie să plătească între 15-35 Eur pentru un bagaj de 15kg sau între 25-45 Eur pentru unul de 20kg. Prețurile variază în funcție de sezon. Dacă anunțați valiza suplimentară abia în aeroport, prețurile se dublează. Iată cum deplasarea bagajelor ajunge să coste mai mult decât scaunul în avion, motiv pentru care cei mai mulți pasageri aleg să călătorească ușor. Pentru un city break de 2-3 zile valiza de 10kg + geanta de mână sunt mai mult decât suficiente. Cei mai aventuroși, care vor să supraviețuiască 10-15 zile cu un bagaj mic, au șanse la fel de bune să se bucure de călătorie, mai ales dacă lucrează puțin la logistică.

2. O valiză pe măsură face diferența

Acum câțiva ani am mers 5 zile în Barcelona cu un singur rucsac. Asta nu a afectat călătoria, dar când mă gândesc înapoi îmi dau seama că o valiză micuță ar fi adus un plus de confort. După o sesiune de shopping prin oraș, bagajul cam începuse să pocnească. Spre deosebire de backpack, într-o valiză de 55 x 40 x 20 cm încap mult mai multe țoale. Dacă nu aveți deja una, din punctul meu de vedere achiziția e rentabilă (mai ales dacă plănuiți mai multe aventuri cu Ryanair). Esențială este însă organizarea lucrurilor…

3. Geanta de mână nu e cântărită

În cazul nostru cei de la Ryanair nu ne-au analizat prea atent valizele, dar au pus ochii pe câțiva pasageri, care depășiseră vizibil limitele.  Pe forumuri am citit și de situații nefericite, în care valize au fost refuzate pentru că depășeau greutatea cu puțin sau nu încăpeau în rama de măsurare impusă de Ryanair. Ca să evitați orice situație tâmpită la îmbarcare (nimeni nu-și dorește să desfacă valiza în aeroport și să arunce la gunoi din lucruri), o idee bună e să îndesați sistematic cât mai multe țoale în valiza de 55 x 40 x 20 cm, având grijă să nu depășiți limita de 10kg. Toate electronicele (aparate foto, laptop și tot ce are greutate mai mare) merg puse în geanta de mână – care nu va fi cântărită. Puteți folosi și un rucsac mai micuț ca geantă de mână, important e să respecte dimensiunile. Pentru că zborul e ieftin, cei de la Ryanair încearcă să ciupească din toate locurile posibile, cel mai bine este să nu le oferiți ocazia și să nu depășiți limitele precizate la cumpărarea biletului.

4. Bagajul de mână nu e bagaj de cală!

Lichidele de orice fel nu trec de security check! Așadar, cremele de soare, spumele de ras, șampoanele, băuturile etc. pică. Tuburile de pastă de dinți și deodorantele tip roll-on sunt tolerate, dar din moment ce spațiul e mic, mai bine le lăsați acasă și cumpărați altele de la destinație (eventual miniaturi).

5. Mâncare și băuturi

Mai ales dacă zborul e mai lung de 2-3 ore, e bine ca bunăstarea stomacului să fie planificată din timp. Mâncarea la bordul avionului nu e senzațional de scumpă, dar nu e nici senzațional de gustoasă. Cel mai bine e să aveți ceva la voi sau să mâncați înainte de zbor.

PROTIP 1: în aeroportul Otopeni, la sosiri, la subsol e ascuns un Billa. Magazinul e gândit mai mult pentru angajații aeroportului, puțini călători știu de existența lui. Prețurile sunt aceleași ca în orice magazin Billa din oraș.

PROTIP 2: valabil tot pentru cei care zboară de pe Otopeni. Acum câțiva ani Burger King s-a retras de pe piața din România, de fapt… nu chiar. A mai rămas deschis un restaurant în aeroportul Otopeni. Dacă v-a fost dor de Burger King, puteți atenua experiența Ryanair cu un burger și cu o porție de cartofi prăjiți. Restaurantul se află în zona porților de îmbarcare, după security check.

6. Neapărat: căști cu izolare fonică și filme!

În momentul decolării din Hamburg mi-am pus căștile în urechi și am dat volumul la maxim, determinată să dorm până ce roțile de aterizare vor atinge Lisabona. Dar n-am fost atentă la întocmirea bagajului și am luat cu mine căștile stricate. Mare țeapă! Nici cărți și nici Kindle n-am avut cu mine, știind că în avioanele Ryanair cititul este exclus, fiind un loc gălăgios. Ce se întâmplă concret pe parcursul zborului: împărțirea cataloagelor cu produse, vânzare de băuturi și mâncăruri, vânzare de ceasuri și parfumuri, tombole cu premii senzaționale. Toate acestea au fost anunțate în boxe, la volum mare, mai întâi pe engleză, apoi pe portugheză. Bonus: nu știu dacă am avut noi ghinion sau așa e de obicei la Ryanair, însă toate cele 3 zboruri au fost cu turbulențe. Una două s-a aprins semnul cu centura de siguranță și ne-au mai spălat creierii cu un mesaj de avertizare. Nu pot să subliniez asta suficient de mult: fiți siguri că aveți la voi căști bune și muzică/filme!! Altfel pregătiți-vă să coborâți din avionul lui Ryan cu o durere mare de cap.

7. Pentru orice eventualitate să aveți o pungă pe aproape.

Cu experiența asta poate am avut noi ghinion, probabil că scenariile astea sunt destul de rare. La aterizarea în Hamburg unui pasager i s-a făcut rău și n-au avut să-i dea sick bag. Săracul om a vomitat pe scaun și pe ceilalți pasageri. Pentru orice eventualitate nu strică să aveți o pungă la voi (mai ales că nu e greu de cărat).

8. Cum să te asiguri că bagajul tău nu ajunge în cală

Pe site-ul Ryanair scrie că primele 100 valize de mână au loc în cabină, restul valizelor vor ajunge în cală. Pentru că la 17:30 aterizam în Lisabona și la 18:10 urma deja să întâlnim pe cineva, ne-am pus conștiincioși la coadă ca să fim siguri că ne nimerim printre primii 100 și nu mai pierdem timp așteptând în aeroport după bagaje. Atât în Lisabona, precum și în Porto și Hamburg, mecanismul descris mai sus nu a fost respectat. Ce s-a întâmplat de fapt a fost așa: înainte de îmbarcare angajatele Ryanair au început să se plimbe printre pasageri și să le ia valizele la cală, pe motiv că avionul este extraordinar de plin. Cine a trebuit să renunțe la valiză? Cel care s-a pus primul la coadă. Cine a luat valiza cu el în avion? Cel care era la capătul cozii și la care angajatele n-au mai avut timp să ajungă. La ultimul zbor (Porto – Hamburg) chiar am testat teoria și ne-am pus printre ultimii la coada de îmbarcare. A funcționat. 🙂

Voi ați zburat cu Ryanair? Cum vi s-a părut?